تفاوت چک و سفته
نوشته شده توسط : ریحانه

 

تفاوت چک و سفته در خسارت دیرکرد چگونه است؟

 

1. خسارت تأخیر تأدیه در چک ناشی از تصمیم خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسلماً از تاریخ سررسید چک محاسبه می شود، اما در سفته ممکن است تحت شرایط خاصی از تاریخ مطالبه یا دعوا یا دعوا باشد. طبق مواد 304 و 309 قانون تجارت. از تاریخ درخواست سفته محاسبه کنید.

 

2. مهلت درخواست چک برای استفاده از مزایای بازرگانی آن 15 روز از سررسید و در مورد سفته 10 روز از سررسید می باشد.

 

3. شناسایی هویت، آدرس و شماره تلفن صادرکننده چک آسانتر از صدور سفته است.

 

4. امضای ظهر (پشت) چک به معنای ظهرنویسی است ولی امضای ظهر سفته معمولاً ضمانت محسوب می شود.

 

5. چک باید در زمان صدور یا سررسید در بانک جای داشته باشد ولی در مورد سفته محل معنی ندارد.

 

6. در رویه جاری اگر در دادگاه ثابت شود که تاریخ مندرج در چک تاریخ صدور نیست و تاریخ واقعی صدور چک مشخص نشده باشد، چک اشکالی ندارد، اما در صورت تاریخ صدور چک. صدور سفته مشخص نشده است، سفته محسوب نمی شود. کاغذ معمولی دارد و می توان در دادگاه اعتراض کرد، مثلاً برای توقیف اموال بدهکار بدون پرداخت خسارت.

 

7. صادرکننده چک می تواند از مفقود شدن چک خود شکایت کند ولی شکایت مفقود شدن سفته توسط صادرکننده سفته رسیدگی نمی شود و قانون پیش بینی نمی کند.

 

۸- وجود اصل چک نزد صادرکننده «مرجع قانونی» پرداخت وجه چک است ولی وجود اصل سفته نزد صادرکننده «مرجع قضایی» پرداخت وجه چک است. سفته. بنابراین در صورتی که پس از صدور حکم قطعی و تشکیل پرونده اجرائیه، صادرکننده چک اصل چک را به دادگاه تسلیم کند، پرونده اجرایی چک بسته می شود، اما در صورتی که صادرکننده سفته اصل آن را ارائه کند. بدنه سفته به دادگاه، پرونده اجرای سفته خاتمه نمی یابد زیرا قاضی نمی تواند با دستور قضایی پرونده اجرایی را مختومه کند.

 

9. حکم کیفری منع صدور اسناد تجاری شامل چک و سفته است ولی در مورد چک مستلزم ابطال اوراق چک است و در مورد سفته ابطال سفته پیش بینی نشده است. بنابراین این نگرانی وجود دارد که چک های سفید در دست صادرکننده با دستور کیفری باطل شده است.

 

10. نشانی محل درخواست چک (بانک صادرکننده گواهی عدم پرداخت) برای دادگاه آن محل صلاحیت محلی ایجاد می کند در حالی که نشانی محل سفته صلاحیت دادگاه آن محل را ایجاد نمی کند. آن مکان. به عنوان مثال، اگر چک را در بانک واقع در خیابان بهشت ​​تهران برگردانید، می توانید به دادسرای ناحیه 11 تهران اقامه دعوی کنید، اما درخواست سفته در خیابان بهشت ​​(ساختمان روزنامه رسمی) صلاحیت قضایی را ایجاد نمی کند. دادگاه منطقه 11 تهران.

 

11. چک وسیله پرداخت است، بنابراین ممکن است با برداشت چک به شخصی پول قرض دهید، اما سفته وسیله پرداخت نیست، بنابراین نمی توانید به فردی که سفته دارد وجه قرض دهید. قطعا صادر کننده سفته قرض گیرنده است اما ممکن است صادر کننده چک قرض دهنده باشد!!

 

12. تفکیک رابطه سفته و قرارداد بیشتر از تفکیک رابطه بین چک و قرارداد قابل تصور است. به این معنی که وقتی چکی را بابت قیمت پس از عقد از خریدار دریافت می کنید و چک برگشت داده می شود، حق فسخ قرارداد که توافق شده است هیچ یک از اقساط قیمت پرداخت نشود، از بین نمی رود زیرا چک فقط وسیله پرداخت اما در صورت گرفتن سفته احتمال ضایع شدن حق فسخ بیشتر است. زیرا رابطه شما با خریدار منحصر به فرد و بر خود برگ متمرکز است.

 

13- چک سند عادی لازم الاجرا بوده و علاوه بر دادگاه حقوقی و کیفری از طریق اداره ثبت نیز قابل مطالبه می باشد ولی سفته فقط از طریق دادگاه حقوقی قابل مطالبه و شکایت می باشد.

 

14. انتقال و فروش اموال صادرکننده سفته (مدیون) پس از سررسید سفته موجب جرم فرار از دین نمی شود، اما انتقال و فروش اموال صادرکننده سفته. چک (بدهکار) بعد از سررسید چک دین است. (البته این تفاوت در قانون قبلی نحوه اجرای محکومیت های مالی اعمال می شد)

 

 





:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: